عقاید شیعه

امام شناسی

عقاید شیعه

امام شناسی

اهانت خلیفه دوم به رسول الله

 

 

کلمه "هجر" به چه معنا است؟أیا به معنای هذیان گفتن است یا معنای دیگری که اهل تسسن می گویند؟

آخرین روزهاى حیات پیامبر گرامى اسلام (ص) از فصل هاى بسیار حساس و دقیق تاریخ اسلام مى باشد. اسلام و مسلمانان در آن روزها ساعات دردناکى را مى گذراندند. رسول گرامى اسلام (ص) نیز در یک سخنرانى در مسجد نگرانى خویش را بیان نمودند: یا ایها الناس سعرت النار و اقبلت الفتن کقطع اللیل المظلم و انى و اللّه ماتمسکون على بشى انى لم احل الا ما احل القرآن و لم احرم الا ما حرم القرآن) 1 (اى مردم آتش فتنه برافروخته شده و مانند پاره هاى شب تاریک روى آورده است و شماهیچ نوع دستاویزى برضد من ندارید، من حلال نکردم مگر آن چه را که قرآن حلال نموده و حرام نکردم مگر آنچه را که قرآن کریم تحریم نموده است. این جمله حاکى از نگرانى شدید پیامبر اسلام از آینده مسلمانان و سرنوشت آنان پس از درگذشت وى بود، بنابراین براى جلوگیرى از بروز اختلاف و تشتت، روزى که اصحاب به دیدن او آمده بودند، فرمود: (اتیونى بدواه و صحیفه اکتب لکم کتابا لا تضلون بعده،) 2) کاغذ و دواتى براى من بیاورید تا چیزى براى شما بنویسم که پس از آن آن گمراه نشوید). در این لحظه خلیفه دوم سکوت مجلس را شکست و گفت: پیامبر براو بیمارى غلبه کرده و هذیان مى گوید، و در محضر پیامبر اسلام تفرقه و دو دستگى شروع شد، عده اى اصرار بر آوردن کاغذ و قلم کردند و عده اى از سخن خلیفه دوم حمایت مى نمودند. که پیامبر گرامى اسلام (ص) متاثر و ناراحت شد و آنان را از محضرخویش بیرون راند. ابن عباس از آن واقعه به عنوان بزرگترین مصیبت اسلام نام مى برد و مى گوید: عظیم ترین مصیبت براى اسلام این بود که اختلاف و مجادله گروهى از صحابه مانع از آن شد که پیامبر گرامى نامه مورد نظر خویش را بنویسد. این واقعه تاریخى را گروهى از محدثان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که آن را ازنظر فن حدیث شناسى، جز روایات معتبر و صحیح مى دانند.) 3 (در کتب لغت، هجر به معناى هذیان گفتن، سخن زشت و ناسزا گفتن است و عده اى ازمورخان به خاطر موقعیت و مقام خلیفه دوم، یا گوینده سخن را نگفته اند و یا اگراسم گوینده را آورده اند، جمله او را نقل به معنا نموده و چنین گفته اند و قال عمر کلمه معناها ان الوجع قد غلب على رسول اللّه،) 4) (خلیفه دوم سخنى گفت که بیمارى بر پیامبر گرامى اسلام (ص) غلبه گشته است). عده اى هم فقط چنین گفته اند: (فقالوا هجر رسول اللّه (ص)) 5 (بیان عبارت (هجر رسول اللّه) بدون ذکر نام گوینده سخن و یا آوردن نام گوینده سخن و تغییر عبارت ونقل به معنا نمودن آن توسط مورخان خود قرینه اى است که معناى کلمه بسیار زننده بوده است و براى حفظ موقعیت خلیفه از ذکر نام او خوددارى نموده اند.

پاسخ به شبهات اهل سنت، مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا و سیما 1- ابن هشام، السیره النبویه، ج 2، ص 654 ط المکتبه العلمیه بیروت لبنان 2- صحیح بخارى، کتاب علم، ج 1، ص 32 و 14، دارالقلم، بیروت لبنان. 3- آیه اللّه شیخ جعفر سبحانى، فروغ ابدیت، ج 2، ص 4. 493- ابن ابى الحدید

به نقل از سایت تبیان

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد